«…Якби твої сини були жеребцями або телятами, нам було б легко знайти і найняти дресувальника, щоб вдосконалити їх гідності.… Але видячи, що вони люди, кого ти збираєшся найняти їм в наставники? Хто є знавцем у вдосконаленні людських і суспільних якостей? … Існує така людина, чи ні? »

Платон

apolon_brozeГреція народила класичний ідеал всебічно розвиненої людини. Фізичній красі і силі приділялось стільки ж уваги як і наукам: письму, рахунку, поезії, риториці, музиці. Вплив еллінів на освіту в Європі можна порівняти лише з впливом християнства.  Подумати лише, що у 18-му столітті в Києво-Могилянській колегії філософію викладали через категорії логіки Аристотеля , а Іліаду і Одисею Гомера в латинському перекладі вчили напам’ять.

Дві з половиною тисячі років тому, греки задавались питанням: як виховати всебічно розвинену людину?

Ту саму задачку вирішуємо для своїх дітей і сьогодні.

 

Наставники

Ідеальним вважали навчання молодих через приклад і пораду наставника. Стосунки між вчителем і учнем були індивідуальними, близькими і тривали все життя. Учень і наставник вдвох виходили на ринкову площу і поле бою. Учень постійно спілкувався з вчителем, спостерігав його манери, мову, соціальні і моральні установки. Наставник намагався бути рольовою моделлю в очах молодої людини і ніс моральну відповідальність за його виховання.

Так виховували грецьких аристократів у 750-650 років до н.е. Наставником міг бути батько або друг родини. Тьютор не брав плати, бо усвідомлював виховання молодих як свій обов’язок перед суспільством. Зате наставник міг відмовитись від учня. А оскільки знання передавались усно, учень мав бути уважним, мати чіпку пам’ять і кожного дня доводити, що він вартий свого наставника.

greek_tutor

“В цьому процесі і у учня, і у вчителя своє місце; ніхто окрім учня не зможе розвинути необхідні якості, ні у кого окрім вчителя, немає вміння передавати знання; в той же час вони вдвох беруть участь у вправах і застосовують їх на практиці, так як вчитель повинен старанно направляти свого учня, а учень має строго слідувати настановам вчителя”

Ісократ

 

Індивідуальне навчання і палестри

Не всі батьки могли забезпечити гідного наставника своїм дітям. У 6-4ст. до н.е. у мегаполісах, таких як Афіни, Кріт, для вільних громадян функціонувала школа: палестра.

palestra

Один вчитель навчав 20-50 дітей чотирьом арифметичним діям і письму стилом на вощених дощечках. На складних лавочках палестри поруч сиділи діти від 7 до 14 років. Вчитель по черзі викликав їх до себе, поки інші виконували завдання. Як і сьогодні, вчитель отримував від міста невелику плату.

Засвоївши базову грамоту, діти вчилися ремеслу чи мистецтву під наглядом наставника та/або продовжували навчання в гімнасії.

У 500-х р.до н.е. звичайним явищем було доручати педагогу шестирічних хлопчиків.  Здебільшого педагогом був гідний і цінний слуга. Та іноді хлопцем опікувався старий для роботи раб з дивним акцентом і відповідним характером.  pedagog_on_vaseПедагог  був компаньйоном і прислужником хлопця до 11 років. Він навчав скромності, дисципліні, хорошим манерам, супроводжував свого господаря в палестру і гімнастичний зал, слідкував за виконанням завдань вдома. У ранній період педагог, можливо, виконував ролі і супроводжуючого, і вчителя. Але пізніше ці ролі розійшлися і навчання перейшло до рук тьютора або майстра, а контроль за поведінкою залишився за педагогом.

Тutor_Scene_on_vaseНерідко наставниками були іноземні раби. Вони навчались разом з членами родини, наслідували від господарів те, що вважали потрібним, опановували ремесло. Такі наставники могли мати підробіток, як майстри та викладачі свого ремесла. За навчання вони брали ту скромну плату, яку могли дозволити собі батьки.

ancient-sewingДля дівчат єдиним варіантом навчання було домашнє. Зазвичай йшлося про ведення господарства. Лише в багатих родинах дівчата писали і читали. Високоосвітчені жінки були яскравим виключенням.

Гіпатія, донька математика Теона, стала визнаним математиком, вчителем, філософом. Аспазія, дружина Перікла своєю люб’язністю та дотепністю приваблювала в дім видатних людей суспільста. Наймали тьюторів і займалися самоосвітою гетери.

Сократ – Платон – Арістотель

На завершальному етапі освіти греки надавали перевагу індивідуальному супроводу або навчанню в невеликих групах.

Сократ (469-399 р.до н.е.) один із самих видатних наставників Давньої Греції розробив навчання через діалог, так званий метод Сократа. Діалоги-розмови, загострювали розум і сприяли виявленню істини.

Платон продовжував цю практику в своїй Академії в Афінах. Він вдосконалив метод Сократа, додавши лекції і постановку проблеми перед учнями.

licey

«Багато молодих людей, які мають багатих батьків і вільний  час, обдумано приєднуються до мене, тому що їм подобається слухати, як люди задають питання одне одному. … Внаслідок цього, гадаю, знаходиться безкінечна кількість людей, які вважають, що вони щось знають, в той час, як вони не знають нічого, або знають дуже мало». 

Платон

Видатний учень Платона Аристотель також  відшліфовував ораторську майстерність своїх учнів у диспутах в Афінському Лікеї.

Маленького Арістотеля навчав рідний батько, лікар. Потім прийомний батько – Проксен, після якого Арістетель успадкував значні статки. AristotileУ Афінах Арістотель наймав для себе в наставники учнів Платона. В школі Ісократа вивчав стилістику і риторику. Продовжував навчання в Академії Платона.

Філософія Арістотеля охоплювала живу і неживу природу, людей, суспільство. Це була повна і гармонійна система знань. Логіка і понятійний апарат філософа лягли в основу наукового мислення. Метафізичне вчення Арістотеля було прийнято Фомою Аквінським і розвинуто схоластами.

makedonskijАристотель був наставником Олександра Македонського. Чотири роки він вчив царевича та його друзів моралі і політиці, мистецтву і медицині, поезії і риториці. Олександр так захопився біологією і зоологією, що під час своїх завойовницьких походів зібрав колекцію природних екземплярів, яка згодом стала матеріалом для «Історії тварин» Аристотеля. Олександр любив філософа не менше ніж рідного батька: «одному він завдячував життям, другому – хорошим життям»

imperia_makedonskogo_cut

 

Отже, освіта в Давній Греції була строкатою ковдрою. Домашнє навчання та індивідуальне навчання сусідувало з палестрою і Лікеєм. Для батьків освіта означала полювання на наставників, педагогів, філософів, адже школа давала лише базову грамоту і фізичну дисципліну.

Батьки рідко економили час, чи гроші на освіті дітей. Вас не вражає той факт, що царь Македонії Філіп підняв із руїн Стагір – рідне місто Аристотеля, щоб переконати прославленого філософа бути наставником Александра.

Мене – так.

Далі домашня освіта у славетному Римі