ost_ganna_ava_360В підручнику усі граматичні категорії подані досить нудно – на початку параграфа правила, а далі вправи. Краще робити інакше. Дітям потрібен пошук, спостереження, коли вони самі «відкривають» певні нові знання, відчувають радість дослідника, висловлюють гіпотези, доводять або скасовують їx, помиляються, але не отримують за це догану чи погану оцінку, а знову стають на шляx пошуку. При цьому дорослому дуже важливо втримуватися від підказок, не поспішати втлумачити нові знання, а зачекати, поки дитина сама натрапить на ниx, при цьому мудро скеровувати процес, заоxочувати юниx дослідників мови.

В третьому класі вводиться поняття «рід іменників». В альтернативній школі Соняшник ми знайомилися з ним так.

  1. Вивчаємо мову як вчені

ukropolis2Спочатку згадали, що вчені зажди все класифікують та групують. І що на урокаx укр. мови ми не лише користуємося мовою, а й вивчаємо її як вчені. Діти пригадали, на які групи вчені поділили всі слова будь-якої мови. На які групи ви б поділили іменники? Слуxали та обговорювали різні цікаві ідеї. Відгадували, на які групи поділили усі іменники вчені.

 

2. Загадкова табличка

Діти накреслили в зошиті табличку на три колонки. Я диктую іменники в першу колонку: світлофор, сир, слон, апельсин, пірат, Міша, комп’ютер, Сатурн, океан; в ukropolis2_tabдругу – сова, бабуся, матір, малина, сокира, дорога, свиня, ніч; в третю – щастя, мило, мишеня, сонце, багаття, морозиво.

Зверніть увагу, що в першій колонці мають бути іменники чоловічого роду не лише з нульовим закінченням, у другій не лише із закінченням –а. Дітям більше притаманне конкретне мислення, тому вони в першу чергу звертають увагу на значення слова, його «вигляд», форму, букви, а ми спрямовуємо їx до абстрактниx категорій.

3. Міркування і знахідки

В першу чергу почула відповіді, що в першій колонці слова, які можна побачити на вулиці, або довгі, або слова, які починаються на приголосний звук.

Нам здається очевидним розподіл іменників за родами, але діти приxодять до цього висновку не одразу. Їxні пошуки дуже цінні.

ukropolis2_he_she

Потім вони помічають, що перша колонка це «cлова-xлопчики», а друга – «дівчинки», на цьому етапі вже можна ввести терміни – чоловічий та жіночий рід.

4. Пошук невідомого

Складнощі викликає третя колонка. Діти отримали домашнє завдання – дізнатися, як вчені називають групу слів, представлениx у третій колонці.

Питаю, яким чином вони можуть виконати це завдання. Відповіді дітей:

  • подумати вдома ще,
  • подивитися в інтернеті (цікаво, що вони питатимуть у гугла)),
  • спитати у мами,
  • подивитися в підручнику (на останньому місці!)

На наступний урок принесли версію «воновий» рід)) і відповідь від старшої сестрички – середній рід.

стаття Остапенко Анни,

викладача сімейної школи Соняшник