Пишу цю статтю у відповідь на лист Анастасії:

Здравствуйте, Алина. Я с большим интересом читаю Вашу рассылку. Глядя на то, какие проблемы в школе испытывают племянники, вопросом альтернативного образования стала интересоваться довольно давно. Моей дочке всего полгода, но я уже крепко задумываюсь о домашнем обучении для неё в будущем. У меня к Вам несколько вопросов.

1. Вы перевели двух старших детей на домашнее образование, хотелось бы узнать, что они думают и чувствуют в связи с этим. Какие преимущества для себя лично они открыли, перейдя на домашнее обучение. И какие изменения можете отметить лично Вы.

У вебінарах 2015 року із захватом розповідала про перший і другий класи меншого сина на домашньому навчанні. Цього року нас «трое в лодке не считая…» мами і тата.

7й клас

ТЗ – технічне завдання

У батьків, зазвичай є уявлення про те, яким має бути результат освіти. Наприклад, загальна ерудиція, поглиблене знання профільних предметів, іноземні мови, комп’ютерна грамотність, соціальні навички, атестат… Причому чим точніше ми сформулювали освітній запит, тим краще зможемо його реалізувати.

Ось з таким замовленням починали хоумскулінг доньки семикласниці:

зменшити дике шкільне навантаження

вирівняти емоційний стан (сплески агресії, пригніченості, апатії).

поправити здоров’я (початок сколіозу, часті хвороби)

виділити більше часу для її захоплень – рукоділля, малювання, книг

На той момент знання програми цікавило нас в останню чергу ). Цілком влаштовував мінімум, необхідний для здач у 328й школі.

Можна підвести до водопою…

У вересні донька майже не займалась. Погортала фізику і хімію – нові для неї предмети. Кілька вечорів читала історію. Контрольні роботи з’явились на сайті 328ї школи в кінці місяця. Тоді ж почались проблеми з навчанням. Найперша – брак мотивації.

Шість років доньку змушували вчитися. Шкільна система має цілий арсенал батогів і пряників: оцінки, приклад двадцяти дев’яти за партами, залізо-бетонні позиції вчителів і батьків, осяяні віками розклади. А вдома – лише підручники, інтернет і мама з татом, які принципово не хочуть бути наглядачами, лише помічниками. Фактично,  залишається два зовнішніх стимула: нагадування батьків і здачі раз на місяць.

Доводиться шукати стимул внутрішній: для чого взагалі вчитися?

vodopojБуло б класно, якби підручники надихали на звершення, чи мали б чітку структуру, чи були б написані людською мовою. Але, нажаль, вони перевантажені сухим фактажем, бездарно оформлені і часто не мають чіткої логічної будови. Тому робота з підручником сприймається як каторга не тільки дітьми, а й дорослими мамами і татами. Є відомий вислів «Можна підвести коня до водопою але не можна змусити його пити». У випадку з підручниками нової програми ми вимушені підводити дитину до каламутної калюжі. Чи припаде вона до такого джерела?

 

Хочу назад в школу!

На початку жовтня донька впала з роликів. Зі зміщенням колінної чашечки. Басейн, Клуб Корисного Дозвілля, курси англійської – всі радощі домашнього навчання припинились на півтора місяці.

Jasna_gips_9.2015_1200

До того часу Ясна зрозуміла, що домашнє навчання вимагає від неї душевних і розумових зусиль. На відміну від школи, де знання отримуєш під зовнішнім тиском, вдома відкусити, прожувати і переварити треба самостійно. Причому бути розумною і обізнаною вона хотіла, а от всадити себе за підручники не вдавалося. А тут іще гіпс і вимушене затворництво. Настрій впав до нуля по Кельвіну.

Було сумно, важко і донька вирішила, що експеримент з домашнім навчанням провалився. Що треба йти назад до школи.

Я була в шоці! Розмовляла з малою, з батьком, знову з малою, і вирішили зачекати з висновками до одужання. І до кінця року.

У листопаді після реабілітації стало очевидно, що мотивація мотивацією, але ж здавати треба. Ми з донькою оцінили обсяги контрольних, нанесли дедлайни на діаграму Ганта, і в грудні вона працювала на результат.  Пам’ятаю, як мала здавала 12 контрольних в останній день і в брейсі.

Раз на тиждень

У другому семестрі стало очевидно, що залишати дитину сам на сам з підручниками не можна. Тим паче, що Яся майже не підходила із запитаннями. По мові, фізиці, хімії, алгебрі вже намело замети і ми з донькою домовились, що раз на тиждень по неділях станемо займатись українською разом.

Було цікаво почитати у підручнику про сім видів прислівників. Але щоб відновити інтерес до рідної мови ми займались по «Книзі Драконів» Едіт Несбіт: писали диктанти, розбирали речення, шукали дієприкметникові, дієприслівникові звороти, бо текст таки наворочений. Часто давала донці творчі завдання, бо вона любить складати історії:

«Дійшовши до самого далекого і самого затишного кута, де в напівтемряві ховались м’які дивани, оббиті шкірою, хлопець зняв з полиці книгу, закриту чорною палітуркою і сховану у самий дальній кут, подалі від лиха.» – її вигадка на дієприслівники-дієприкметники. Можете задля спортивного інтересу порахувати звороти ;).

ridna-mova

 

Так ми займались місяць. Далі дитина розібрала рідну мову сама.

А я зробила висновок, що торкання раз на тиждень по предмету вистачає, щоб справа рухалась і дитина не застрявала в складних місцях.

 

Інтенсив

З точними науками алгеброю, геометрією, фізикою, хімією допомагає батько. У нього інший алгоритм: інтенсив – три дні на контрольну.

Спочатку теорія. Наскільки я бачила, чоловік пояснював теми не по підручнику, а розписував на чистих аркушах і на реальних прикладах. Навіть досліди у ванній робили ;). Хвалить ресурс ЯКласс за наочність і лаконічність матеріалів.

fizika_in_life

На наступний день донька вирішує задачі із контрольної сама і консультується з татом по незрозумілими питаннями. В кінці дня вже вона розповідає батькові теорію. По ходу іноді відкриває нові закони фізики і вчиться формулювати свої думки: «Ну, ось та сила, яка виштовхує із води».

На третій день мала оформлює роботу. Буває, що переписує кілька разів. Тато переконує, що красивий графік, або додаткова формула це плюс один бал на рівному місці. Що задача з логічним викладом, поясненнями, формулами – «легальна» шпаргалка при співбесіді.

На четвертий день – здача.

Такими темпами вони роблять семестровий обсяг за два з половиною тижні.

Здається, мені подобається вчитися

Останнім часом донька спокійна і впевнена у собі. Вона працює, і отримує задоволення від того, що опанувала себе і закон Архімеда. На здачах хвалять ). І домашнє навчання вже не видається таким безпросвітним, як взимку і на милицях.

Останній перл: «Папа, здається, мені подобається вчитися».

При тому, що складно, і час піджимає. Але працювати в парі зі знаючим і значущим дорослим подобається. І власний результат надихає.

Соціалізація 😉

На початку року я дуже переживала, де б знайти коло спілкування для свого підлітка. Пішли в ККД, він же Чародім, на проектознавство. По четвергах донька сиділа там цілий день ). Після Нового року, щоправда, туди вже не потрапляє із-за нового захоплення: акробатики.

Одного весняного вечора захотіла до шкільних друзів – ну прямо до сліз. «Ну то сходи в гості!» – пропоную. Сходила. Два рази. Була задоволена собою, світом і запросила однокласницю в гості. Зараз не тужить, принаймні вголос ;).rollers_company

Натомість познайомилась з ролерами КПІ і чи не кожен день розповідає з ким сьогодні каталась навипередки.

 

 

Що на виході?

Загалом, вдома донька стала більш врівноваженою, свідомою своїх слабкостей і сильних сторін, впевненою у собі. Менше брикається, більше довіряє батькам ). Гадаю, відчула, що свобода – то не тільки бочка меду, а й три-чотири кіло відповідальності.

dragon_jasna_sew_1700Покращилось здоров’я: висипається, гуляє, займається спортом, гарно виглядає ).

Знання системні, але меншого обсягу, ніж у елітній школі чи гімназії.

Із приємних несподіванок: дитина навчилась трохи планувати наперед і розподіляти навантаження, шукати літературу і інформацію по ключових словах, фільтрувати джерела. Заробила 250грн на м’яких іграшках власного пошиву ). Створила свій сайт і була асистентом на курсах ITkids.

 

 

5й клас: Everything is awesome!

А з середнім сином все було прекрасно. Ми перевелись у 328му після Нового року і одразу почали з організації: всі контрольні в файлики по предметам, діаграма Ганта на стіну, нагадування і допомога щодня. І все чудово! Дитина вчиться спокійно, якісно і регулярно.

Ймовірно, що чим пізніше забрати дитину зі школи, тим складніше їй і батькам адаптуватись до домашнього формату.

Сильно допомогли хоумскулити особисті якості середнього сина: слухняність і працьовитість.

– Даня, ти Мумі Троля прочитав?everything_is_awesome

– Да.

– Тоді пиши контрольну.

– Добре.

Сідає і пише!

Якщо в школі такий послух лякав неймовірно, то вдома – це суцільне взаємне задоволення ).

Потрібна була постійна допомога з математикою і мовою, разова з історією і інформатикою, англійською розмовляли, коли вчився менший. Решту читав, розбирав і робив сам.

Зараз початок травня. У середнього залишилась одна контрольна з математики. І він вільний!

Скучав за друзями поки не стали ходити зі шкільним товарищем в Ігромаг по п’ятницях.

  1. Прибегаете ли Вы к услугам репетиторов для старших детей, ведь у них уже пошли довольно узко специальные предметы типа алгебры, физики, и пр., которые не каждый родитель в состоянии объяснить ребёнку сам.

Репетитор і тьютор

Цей рік прожили без репетиторів: фіз-мат закрив батько, гуманітарні – я, англійська на курсах. Єдиний предмет, який ми хотіли підсилити ззовні – біологія для старшої доньки. Але шукали не репетитора, а скоріше наставника-тьютора. Поясню в чому різниця. Репетитора запрошують щоб досягти конкретного результату: допомогти з домашніми, підтягти по предмету, підготувати до ДПА-ЗНО, іспиту. У нас був інший запит: донька добре розбирається в біології, це її улюблений предмет. Тьютора шукали, як провідника за рамки шкільної програми.

КІТЕРРА

В школі Саммерхілл, де дітей не примушують ходити на уроки, новобранці із звичайних шкіл відмовлялись відвідувати заняття перші 3-6 місяців. Згодом вони самі вибирали ті напрямки, які їм до вподоби і вчилися із задоволенням. (А. Нілл «Саммерхилл – воспитание свободой»).

kiterra_banner_626x748Той самий патерн ми спостерігали у страшої доньки: відрив і відпочинок у першому семестрі і відновлення допитливості у другому. Гадаю, головне досягнення цього року – розрив асоціації «навчання=насильство» в голові у дитини. А значить, наступного року можна, власне, вчитися ).

Тому ми започатковуємо КІТЕРРУ – сімейний центр освіти для 6-8 класів. Буде дітям і тусовка, і допомога по предметам, і своя дитяча земля, – kid’s terra – KІТЕРРА. Центр створюється під егідою Тьюторської асоціації України.

До-речі, ПРИЄДНУЙТЕСЬ )

 

 

 

Дякую Анастасії Кудлай за слушні запитання і нагоду підсумувати перший домашній рік старших дітей.

Завжди дивуюсь і радію вашим листам. Зазавичай, вони свідчать про сміливе і щире ставлення до дітей і до життя і надихають неймовірно ).